4 tips van experte Tiffany
1. Gebruik een ATS-tool
Heb je al een ATS (of Applicant Tracking System) om snel en efficiënt de instroom van kandidaten te regelen? Nee? Doe dat toch maar!
Een goed recruitmentsysteem zorgt ervoor dat je het wervingsproces kunt optimaliseren. Je kan vacatures aanmaken en publiceren, kandidaten uitnodigen, afwijzen of verder contacteren via mail, … Je krijgt als recruiter een duidelijk overzicht van de kandidaten, inclusief hun cv’s en motivatiebrieven. Zo kan je sollicitanten ook voor volgende vacatures zelf contacteren, want je hebt alle nodige informatie al voorhanden. Het grootste voordeel: alles wordt in 1 systeem beheerd, waardoor het zeer overzichtelijk is.
2. Behandel recruitment zoals marketing
Doe onderzoek naar potentiële kandidaten, en beschrijf ze uitgebreid op vlak van interesses, voorkeuren, behoeften en pijnpunten. Doe dus met andere woorden aan doelgroepbepaling of creëer persona’s. Op die manier vorm je een duidelijk beeld over wie je wel en niet wilt aantrekken voor een bepaalde rol in je organisatie. Voor recruiters maakt het de zoektocht naar het juiste talent makkelijker en efficiënter.
Enkele vragen die je kunnen helpen bij het opstellen van een candidate persona: Waar bevindt onze ideale kandidaat zich? Welke media gebruikt deze kandidaat? Wat doet de kandidaat in de vrije tijd?
3. Zet het aanbod sterk in de etalage
Als je medewerkers voor lange termijn wilt binden aan je organisatie, is het belangrijk om duidelijk te maken wat jou zo uniek maakt als werkgever. Los van het financiële plaatje kan een aanbod namelijk nog zoveel meer zijn. Wat zijn je waarden? Hoe ziet de bedrijfscultuur eruit? Waarom zou iemand graag bij je komen werken? Wat heb jij te bieden in vergelijking met een ander bedrijf? Denk hierbij aan teambuildings, maandelijkse apéro’s, incentives, …
In de huidige markt maken die dingen namelijk net het verschil. Let wel dat je niet overdrijft! Kandidaten doorprikken snel opgeklopte verhalen. Wees dus transparant over loon, extralegale voordelen, mogelijkheden tot telewerk, …
Zet bovendien je eigen medewerkers in als ambassadeur van je onderneming. Plaats posts over hen op sociale media, zet ze in de kijker, toon de leuke momenten samen. Jouw medewerkers zullen blij zijn om eens in de spotlights te staan, en zullen maar al te graag aan anderen willen laten zien hoe het er écht aan toegaat bij jou.
4. Spendeer tijd en mensen aan rekrutering
Zorg dat er iemand dedicated met rekrutering bezig is in je team, en dat de taken niet verdeeld worden over een groot aantal medewerkers. Rekrutering vraagt namelijk tijd, en een duidelijke flow creëren in het rekruteringsproces is niet alleen een voordeel voor de kandidaat, ook voor je team wordt het duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is.
In de huidige markt is snelheid van het grootste belang en door een duidelijke recruitment flow te creëren kan je ervoor zorgen dat er geen kostbare tijd verloren gaat. Vermijd hierbij overbodige tussenstappen en betrek op tijd de juiste personen in het beslissingsproces.
Schets dit zeker ook vooraf aan een kandidaat die bij jullie firma solliciteert. Hoe lang zal de procedure duren? Welke stappen worden genomen vooraleer een finale beslissing genomen wordt? Dit schept van in het begin duidelijkheid en straalt daarbij ook absoluut professionaliteit uit.
Heb je hulp nodig om jouw aanwervingsproces te optimaliseren? Contacteer ons gerust om even te sparren over de mogelijkheden!