Assessments winnen aan populariteit bij kmo’s en grote bedrijven. De reden hoef je niet ver te zoeken. De juiste medewerkers vinden, kost bedrijven steeds meer tijd en geld. De witte raven lijken vandaag onvindbaar. Het alternatief – beschikbare profielen op de arbeidsmarkt opleiden tot wat het bedrijf nodig heeft – kost handenvol geld. Wanneer de medewerker het bedrijf binnen de drie jaar verlaat, is alle geïnvesteerde tijd en geld verloren. Geen wonder dus dat assessments voor aanwerving aan een opmars bezig zijn.
Zoeken naar de match
Tijdens een assessment analyseert een ervaren HR-expert de intellectuele en karakteriële eigenschappen van een kandidaat. De testen en persoonlijke gesprekken geven de werkgever een helder beeld van het kunnen, het willen en de verwachtingen van de persoon.
Is het een match met de verwachtingen en mogelijkheden van het bedrijf? Dan kan een voorstel volgen. Is het geen match? Dan was het assessment een waardevolle investering voor het bedrijf én de kandidaat. Want aanwerven en later afscheid moeten nemen is voor geen enkele partij leuk.
Aanwerven en later afscheid nemen is voor geen enkele partij leuk.
Het nut
Assessments zorgen voor een hogere werktevredenheid bij de medewerkers én een lagere retentiegraad. Logisch ook, want de capaciteiten en verwachtingen van de kandidaat matchen met de verwachtingen en cultuur van het bedrijf. Bovendien kan de werkgever een opleidingstraject op maat voorzien. Zo haalt hij het maximum uit zijn medewerkers.
Een assessment voor aanwerving is dus een win-win-win.
Van groot tot klein
Assessments zijn al jaren ingeburgerd bij de grote multinationals. Zeker voor hogere functies met de nodige verantwoordelijkheid zijn ze de norm. Vandaag zien we de toepassing van assessments voor aanwerving steeds vaker bij kmo’s voorkomen, en terecht. Een foutieve rekrutering doet voor hen extra pijn terwijl de kost van het assessment vaak overschat wordt.
Met de assessments van Effectis heb je alle informatie in huis om de juiste beslissingen te maken en je rekrutering en interne doorgroei naar een hoger niveau te brengen.