4 innovatieve trends in talentwerving

De wereld van rekrutering evolueert sneller dan ooit tevoren. Om voorop te blijven, hou je als bedrijf best rekening met de nieuwste trends. HR-experts Linde en Kjenta belichten de belangrijkste ontwikkelingen die het landschap van talentacquisitie vandaag veranderen.

Visueel en creatief adverteren

In een tijdperk van digitale overbelasting is het essentieel om op te vallen. Rekruteringsadvertenties worden nu vaker verrijkt met creatieve, visuele elementen. Die trekken niet alleen de aandacht, maar schetsen ook een reëel beeld van de bedrijfscultuur en -waarden.

Denk hierbij aan videocampagnes waarin huidige werknemers hun ervaringen delen. Zo bied je potentiële kandidaten een authentiek inzicht in het dagelijks reilen en zeilen van je onderneming.

Verder zorgt interactieve media voor een boeiende ervaring die verder gaat dan de traditionele vacaturetekst en maken chatbots solliciteren laagdrempeliger en aantrekkelijker.

Artificiële intelligentie (AI)

AI in rekrutering is geen sciencefiction meer. Eén van de meest gekende toepassingen is de inzet van geavanceerde modellen zoals ChatGPT om vacatureteksten te schrijven of te pimpen. Dat is slechts het topje van de ijsberg!

Andere AI-toepassingen:

  • Virtuele assistenten die jouw sollicitatieproces stroomlijnen
  • HR-teams kunnen gaten in een talentendatabase identificeren dankzij AI-gestuurde analyses
  • Slimme algoritmes in een Applicant Tracking System (ATS) die cv’s screenen, kandidaten matchen met de juiste functies en zelfs voorspellen welke kandidaten het meest waarschijnlijk succesvol zullen zijn in een bepaalde rol.

Rekruteren op basis van potentieel

Hoewel AI waardevol is, kan je bedrijf je niet meer louter focussen op een cv-screening. De ideale plug-and-play kandidaat bestaat gewoon niet meer. Daardoor is het onbenutte potentieel soms waardevoller dan iemands bestaande ervaring en opleiding. Intrinsieke motivatie en aanpassingsvermogen zijn hierin vitaal om bijvoorbeeld technische vaardigheden aan te leren.

Door op potentieel te selecteren, ontdek je als organisatie mogelijks verborgen talenten die je in een traditionele selectieprocedure over het hoofd had gezien. Een assessment is daarbij een handig instrument om het iemands potentieel objectief te meten. Bovendien is het de grootste voorspeller van werksucces en bijgevolg een grote money saver!

Interne mobiliteit en Quiet Hiring

Verken eerst de rijke talentpool binnen je eigen muren met Quiet Hiring vooraleer je extern communiceert over openstaande functies. Met Quiet Hiring benadruk je het belang van de ontwikkeling van huidige werknemers en hun competenties waardoor je een externe aanwerving kan vermijden.

De voordelen spreken voor zich: tevreden medewerkers door groei in hun carrière zorgt voor minder personeelsverloop en verhoogde productiviteit. Interne mobiliteit zorgt bovendien voor lagere aanwervingskosten.

Onze tips & tricks:

  • Communiceer duidelijk over salarisindicaties en bijkomende voordelen in je vacature. Hoe uitgebreider het aanbod hoe beter, maar verbloem niets.
  • Vereenvoudig het sollicitatieproces: minimaliseer het aantal clicks en vereiste documenten (zoals cv’s of motivatiebrief).
  • Draag je employer branding uit via snelle en toegankelijke kanalen zoals sociale media, je wagenpark, …
  • Experimenteer met functietitels van vacatures om meer instroom te genereren. Gebruik Google Trends om populaire zoektermen te identificeren.
  • Stel je flexibel op en sta open voor digitale kennismakingen. Vaak zijn kandidaten dan vlotter beschikbaar na de werkuren.
  • Een berichtje via LinkedIn? Houd het persoonlijk, beknopt en creatief. Vermijd té veel emoji’s.
  • Optimaliseer je vacaturetekst en -pagina voor mobiele weergave, want iedereen bekijkt vacatures op hun smartphones.

Lees meer!

Reflectie

Een oproep tot actie in HR: waarom expertise, ervaring en een solide beleid cruciaal zijn voor bedrijfssucces. Laat Effectis je gids zijn.

Lees meer →

HR met effect

Smaakt naar meer? Wij helpen je op weg.

Krijg onze nieuwsbrief!