Welk leiderschapstype ben jij?

Er bestaan heel wat stijlen die je als leidinggevende kan hanteren, elk met zijn voor- en nadelen. Een kant-en-klare visie op leidinggeven bestaat niet, omdat het net zo afhankelijk is van persoon tot persoon en van situatie tot situatie. Welke stijl heb jij?

Het is atyptisch, maar we zullen deze vraag niet beantwoorden in deze blogpost. Waarom? Iemand kan namelijk over meerdere stijlen beschikken. Je hebt een persoonlijke voorkeur voor een bepaalde stijl, maar naargelang de situatie kan je ook andere stijlen oproepen. Afhankelijk van de situatie zal je eerder de ene stijl hanteren boven de andere. En maar goed ook! Bij een uitbrekende brand is de meest efficiëntste manier van werken dat de commandant instructies geeft die iedereen meteen opvolgt, in plaats van dat het hele team eerst samen overlegt hoe ze de zaken zullen aanpakken. Maar zo’n manier van werken is niet altijd de beste manier.

Naast de specifieke situatie wordt je leiderschapsstijl ook erg beïnvloed door wie je bent: welke stijl hanteer jij als van nature? Als leider dien je een aantal communicatieve vaardigheden te bezitten zoals luisteren, spreken en inzicht hebben in anderen. Het is dat laatste dat weleens een struikelblok kan zijn. Mensen hebben verschillende energieën en karakters. Door je communicatie af te stemmen op hen, laat je zien dat je hun behoeften erkent en hen respecteert om wie ze zijn. Hierdoor zullen ze zich meer op hun gemak voelen en beter op je reageren. Allemaal goed en wel, maar hoe breng je die verschillende karakters dan in kaart?

Gebruik Insights Discovery

Insights kan daarbij helpen! Het model maakt gebruik van vier kleuren: Vurig Rood, Stralend Geel, Zacht Groen en Helder Blauw. Die kleuren geven op een visuele manier inzicht in je communicatie- en gedragsvoorkeuren. Daarnaast helpen ze je om te begrijpen waarom anderen anders reageren.

edereen gebruikt in meer of mindere mate alle kleuren, alleen de specifieke volgorde en intensiteit ervan verschilt per persoon. We hebben dus allemaal onze eigen, unieke kleurenmix. Door inzicht te krijgen in je eigen mix en die van je (dichte) medewerkers, heb je alle tools in handen om je onderlinge communicatie efficiënter te maken. Er is wel 1 voorwaarde: inspelen op de voorkeuren van een ander kan alleen als je je eigen dominante voorkeuren op de achtergrond plaatst.

Even een korte opsomming om het concreet te maken. Een collega met een sterke voorkeur voor…

  • Vurig Rood heeft behoefte aan concrete actie
  • Zacht Groen vindt het belangrijk dat er zorg en aandacht is voor zijn of haar persoon
  • Helder Blauw wilt een duidelijke uitleg wat er precies speelt, met feitelijke argumenten waarom die stap nodig is
  • Stralend Geel heeft nood aan perspectieven en om bij het proces betrokken te zijn

Natuurlijk loopt niemand rond met zijn eigen kleurenhandleiding op zak, maar je kan jezelf trainen om iemand anders zijn voorkeuren te herkennen. Enkele tips:

  1. Zoek clusters van signalen
    Ga niet af op één signaal. Het is niet omdat iemand gezellig overkomt, dat die daarom Stralend Geel als voorkeur heeft. Wacht met conclusies te trekken tot je meerdere signalen herkent. Soms kan het helpen om te kijken naar de kleur die je het minst ziet: ‘Hij heeft zeker geen voorkeur voor Rood’.
  2. Start met Introversie en Extraversie
    De opvallendste en daardoor gemakkelijkste tegenstelling is deze. Is de ander rustig, nadenkend en kiest hij zijn woorden zorgvuldig? Dan is hij waarschijnlijk meer introvert. Is hij snel, spraakzaam en direct? Dan is hij eerder extravert.
  3. Ga verder met Denken en Voelen
    Welke argumenten gebruikt iemand om tot een beslissing te komen? Een Denker gebruikt rationele, objectieve argumenten (‘Dit huis bevalt me, want het heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en ligt dicht bij het station.’). Een Voeler zal eerder subjectieve argumenten gebruiken (‘Dit is een gezellig huis; ik kan hier een echt thuis van maken.
  4. Plaats de ander op het Insights Wiel
    Nu je een inschatting hebt gemaakt van iemands voorkeur voor Introversie, Extraversie, Denken en Voelen, kun je hem op het model plaatsen en inschatten hoe dicht of hoe ver die persoon van jou staat.

Maak als leidinggevende voor jezelf deze oefening, en krijg zo een goed beeld over jezelf en je dichte medewerkers. Liever een volledige training voor iedereen? Dat kan! Bij Effectis houden onze geaccrediteerde trainers Insights-workshops voor hele teams zodat iedereen direct mee is in het verhaal.

Lees meer!

Effectis krant

Duik in de wereld van HR met onze nieuwste editie van de Effectis-krant. Ze staat boordevol tips en tricks die je kan toepassen in je organisatie.

Lees meer →

HR met effect

Smaakt naar meer? Wij helpen je op weg.

Krijg onze nieuwsbrief!