Het mobiliteitsbudget: the do & don’ts

Er is al veel gezegd en geschreven over het mobiliteitsbudget: een mogelijkheid om je wagenpark echt te vergroenen, een imagobooster, een onderdeel van je employer branding strategie,…. Maar wat vang je er mee aan als kmo? Wij zetten de do & don’ts op een rij.

Do – inzetten als tastbaar fiscale vriendelijk alternatief  

Als bedrijf ben je verplicht om je wagenpark te vergroenen. Het mobiliteitsbudget biedt hier een interessante optie. Medewerkers met een bedrijfswagen kunnen ervoor kiezen om hun bedrijfswagen in te leveren en te gaan voor een mobiliteitsbudget. De opties in het budget bepaal je zelf. Zo kun je zelf fietsen aankopen of abonnementen voor het openbaar vervoer aanbieden maar kan je huisvestingskosten voor thuiswerk weren. Als zaakvoerder bepaal je dus de inhoud en kan je fiscaal optimaliserend verlonen. Voor medewerkers zonder bedrijfswagen kan het een fiscaal interessante extra zijn die je hen toekent. Opnieuw met de keuzes die jij hen aanbiedt.

Do – inzetten als wervingsfactor

Door te werken met een mobiliteitsbudget voor nieuwe profielen, bepaalt de toekomstige medewerker zelf wat het best bij zijn of haar huidige situatie past. De flexibiliteit die je zo een mogelijke kandidaat biedt kan een behoorlijke overtuigende factor zijn. Je laat hen de match maken tussen hun mobiliteitsnoden op dat moment in hun leven, individueel en op maat. Bij de jongste generaties een echte win. 

Don’t – inzetten als puur fiscaal alternatief

Het mobiliteitsbudget bestaat uit 3 pijlers: een milieuvriendelijke bedrijfswagen, duurzame vervoersmodaliteiten en de uitbetaling van een premie. Het is voor je bedrijf juridisch belangrijk je wagenpark te vergroenen én cultureel interessant je medewerkers de mogelijkheid te geven te kiezen. Het uitbetalen van een premie heeft niet alleen geen impact op je wagenpark, het zorgt ook niet voor een blijvend impact op je werknemersgeluk. Eens het geld weg is, is de impact voor hen ook verdwenen. Het dagelijks gebruik kunnen maken van de trein en elektrische step daarentegen is een blijvende positieve ervaring. Wil je puur extra centen aan je medewerkers geven? Kijk dan naar bonussen of warranten als oplossing. 

Heb je vragen over je mobiliteitsbudget voor je bedrijf kan werken? Contacteer ons.

Lees meer!

Effectis krant

Duik in de wereld van HR met onze nieuwste editie van de Effectis-krant. Ze staat boordevol tips en tricks die je kan toepassen in je organisatie.

Lees meer →

HR met effect

Smaakt naar meer? Wij helpen je op weg.

Krijg onze nieuwsbrief!