8 tips voor een betere productiviteit op de werkvloer

Productieve medewerkers, het is de holy grail van elke zaakvoerder en manager. Ze boosten de marge en geven bedrijven een concurrentieel voordeel. Alleen maar goed nieuws dus. Maar hoe creëer je een hogere productiviteit in een bedrijf? 

De twee belangrijkste triggers zijn welzijn en de mate van tevredenheid bij de medewerkers. Hoe hoger het welzijnsgevoel en het algemeen gevoel van tevredenheid, hoe hoger de productiviteit.

1. Wees betrokken en aanwezig 

Een leidinggevende of zaakvoerder begroet zijn medewerkers en doet frequent een toer in het bedrijf om hen te zien en te spreken, … Neem als zaakvoerder of manager tijd voor je mensen en wees bereikbaar. 

2. Bewaak de sfeer 

De sfeer onder de collega’s is voor velen een reden om graag naar het werk te gaan. Een goede werksfeer is dus belangrijk. Het hoeft lang niet alle dagen feest te zijn maar een open, collegiale sfeer is wenselijk voor een hogere productiviteit. Laat conflicten dus niet sluimeren en bewaak de sfeer.

3. Erken de werkdruk van je medewerkers 

Soms is het druk in een bedrijf, drukker dan anders. Een goed team met een goede sfeer kan een kortstondige drukke periode opvangen. Het is een ander verhaal wanneer de werkdruk structureel te hoog ligt. Mensen staan onder voortdurende spanning, er ontstaat uitval door ziekte, de druk stijgt nog meer, de sfeer zakt en de tevredenheid en algemeen welzijn ook. Zo komt een organisatie in een vicieuze cirkel terecht. Grijp dus tijdig in! Erken de hoge werkdruk en zoek samen naar oplossingen om ze te verlichten.

4. Durf te veranderen 

De algemene organisatieproductiviteit verhogen doe je niet in 1, 2, 3. Het start bij de bedrijfscultuur waar slim en efficiënt werken centraal staat, in plaats van meer en harder werken. Een belangrijke eerste stap daarin is het doorbreken van allerlei routines. Door de zaken al jaren op dezelfde manier aan te pakken, creëer je routines. Op het eerste gezicht is dat een voordeel, maar het zorgt er ook voor dat je mensen minderaandachtig worden. Ga na of er machines en/of processen zijn die voor vertraging zorgen, en stap af van de gedachte dat het altijd zo gewerkt heeft.

5. Heb aandacht voor de werkomgeving 

Productiviteit begint bij een aangename werkplek. Sommige collega’s houden van geroezemoes en de radio op de achtergrond, bij anderen moet het muisstil zijn. Niet iedereen voelt zich dus thuis in open kantoorruimtes; te veel afleiding vermindert hun concentratie en efficiëntie. Voorzie daarom aparte werkplekken waar medewerkers zich kunnen afzonderen indien nodig, of investeer in noise-cancelling hoofdtelefoons. Ook in productiebedrijven is het belangrijk om een aangename werkplek te creëren! Plinten die loshangen, muren met afbladderende verf, … Iedereen werkt liever in een propere omgeving. Het zorgt voor een hogere motivatie en productiviteit.

6. Positieve feedback

Benoem binnen het bedrijf de positieve zaken en wees concreet. Al te vaak zie je wat er fout loopt en geef je niet aan wat er goed gaat. Nochtans bereik je vaak méér door positief gedrag te bevestigen. Start hier vandaag al mee door minstens één positieve feedback te geven aan je medewerker: “Ik was onder de indruk van de manier waarop je gisteren jouw collega aansprak. Tof!”

7. Stel duidelijke doelen op

Bedrijven moeten duidelijk communiceren over de verwachtingen ten opzichte van hun medewerkers. Zet niet alleen doelen maar geef ook aan hoe de resultaten zullen geëvalueerd en gemeten worden. Onduidelijke verwachtingen creëren alleen maar verwarring en onzekerheid. Een team dat dezelfde doelen nastreeft, zal ze sneller en gemakkelijker behalen. Net die teams vertonen bovendien een hoger engagement.

8. Mens sana in corpore sano

Gezonde werknemers zijn productieve werknemers. Stimuleer je mensen om gezonder door het leven te gaan: een fruitmand in de keuken, gezonde snackopties, sportabonnementen naar keuze, stretchoefeningen tijdens de lunchpauze, …

Er zijn veel mogelijkheden om de productiviteit binnen je onderneming te verhogen. Het is een kwestie van ze consistent te integreren in de bedrijfsomgeving en op te volgen.

Lees meer!

Het mobiliteitsbudget: the do & don’ts

Er is al veel gezegd en geschreven over het mobiliteitsbudget: een mogelijkheid om je wagenpark echt te vergroenen, een imagobooster, een onderdeel van je employer branding strategie,…. Maar wat vang je er mee aan als kmo?

Lees meer →
mensen lachen cocktails

HR Spring Drink

Verrijk je carrière bij Effectis tijdens de HR Spring Drink: leer van experts Bas Moeyaert en Sarah Vansteenkiste en netwerk met HR-peers.

Lees meer →

HR met effect

Smaakt naar meer? Wij helpen je op weg.

Krijg onze nieuwsbrief!