Werknemers vormen het hart van je organisatie. Wanneer je ze eenmaal gevonden hebt, wil je ze ook bij je kunnen houden, want dat staat garant voor de continuïteit en groei van je bedrijf.
Expert Finley deelt vijf bewezen strategieën om je retentiegraad te optimaliseren!
1. Positieve (werk)sfeer
Puntjes voor sfeer en gezelligheid. Het klinkt als iets uit een tv-programma, maar toch is het één van de belangrijkste zaken om je retentiegraad te verhogen.
Een positieve werksfeer gaat niet over elke dag feesten, wel over het creëren van een aangename, ondersteunende omgeving waarin je medewerkers zich comfortabel voelen en zichzelf kunnen zijn. Respect voor elkaar en open communicatie zijn hier essentieel.
2. Groeimogelijkheden
Bied medewerkers een duidelijk toekomstperspectief binnen je bedrijf. Ontwikkel een groeipad, zowel op vlak van kennis als van functie.
Dat pad kan opleidingen bevatten, stages, functiewijzigingen, interne doorgroeimogelijkheden, … Zo toon je dat je in hun potentieel gelooft en je een toekomst ziet met hen.
3. Autonomie
Autonomie in werk is een belangrijke factor voor werktevredenheid. Bied medewerkers de ruimte om zelf (gedeeltelijk) invulling te geven aan hun taken en agenda, uiteraard afgestemd op hun capaciteiten en vaardigheden.
Autonomie is in bijna elke functie en voor elke medewerker op een bepaald niveau mogelijk.
4. Erkenning
Iedereen krijgt graag waardering voor zijn of haar werk. Het regelmatig en oprecht erkennen van iemands bijdrage aan het succes van het bedrijf, versterkt hun betrokkenheid en tevredenheid.
En dat mogen ze ook horen!
5. 360° communicatie
Een open communicatiecultuur, waarbij feedback van alle kanten wordt aangemoedigd, is fundamenteel voor een hogere retentiegraad. Medewerkers moeten zowel input kunnen leveren als inzicht krijgen in de bedrijfsvisie, belangrijke beslissingen en verwachtingen van het management.
360° communicatie zorgt voor betrokkenheid, wat het werkgeluk bevordert.
Belangrijk
Getalenteerde medewerkers behouden, is een continue proces dat inspanning en toewijding vraagt. Toets dat intern ook af. Luister actief naar wat je mensen nodig hebben en sta open voor verbeteringen.
Door proactief deze aspecten in je organisatie te integreren, leg je de basis voor langdurige relaties met je medewerkers, wat uiteindelijk leidt tot bedrijfsgroei en -succes.