Hoe talent aantrekken en behouden?

vrouw computer laptop

Elk bedrijf droomt van de juiste mensen op de juiste plaats. Vooral in sectoren met knelpuntberoepen blijkt het vinden, aantrekken en behouden van de geknipte medewerker een hele klus. De schaarste op de arbeidsmarkt vraagt om creatieve oplossingen.

Jouw eigen verhaal en eigen medewerkers zijn jouw sleutel tot succes, ze zijn jouw uithangbord, jouw recruiters, jouw ambassadeurs. Maar hoe haal én houd je hen aan boord?

Overtuigen

Authenticiteit maakt het verschil. Toon wie je echt bent en differentieer je op die manier tegenover andere werkgevers. Speel je troeven uit en hou daarbij rekening met de vijf C’s. Dat zijn cruciale aspecten die elke medewerker belangrijk vindt:

  • Comfort: voordelen die het werk aangenaam maken
  • Challenge: genoeg uitdaging, groeimogelijkheden, opleidingen
  • Collega’s: aangenaam werken, juiste werksfeer
  • Chef: leidinggevenden spelen een belangrijke rol in werktevredenheid en evolutiemogelijkheden
  • Centen: correcte verloning naar werk

Binden

Binding met je medewerker begint al vóór de effectieve startdatum.

Preboarding zorgt ervoor dat de nieuwe medewerker meteen voelt dat hij of zij deel uitmaakt van een team. Nog vóór de effectieve start investeer je in een sterk gevoel van verbondenheid. Maak een nieuwe werknemer warm met een uitnodiging voor een (team)event, een introductie, toegang tot jouw systemen of (informelere) netwerken, het volgen van een opleiding, …

De eerste werkdag is pas een volgende stap in dit verhaal!

Onboarding takes time

Het is belangrijk dat een nieuwe medewerker zich thuis voelt. Onboarding vraagt dan ook meer dan 1 dag tijd en energie. Als je die tijd neemt, wordt “thuis zijn” een evident en organisch verhaal. Voorzie dus voldoende tijd op deze 3 niveaus:

  1. Job: leren wat verwacht wordt, wat de job inhoudt
  2. Team: collega’s leren kennen, ook op een meer informele manier
  3. Bedrijf: laat zien wat jouw bedrijf precies doet en waar de werknemer zichzelf kan situeren in dat totaalplaatje

Aan boord halen vs. aan boord houden

Engagement creëren en de juiste mensen aan boord houden, betekent vooral blijven motiveren en binden. Doe dat volgens het ABC-principe.

  • Autonomie: geef werknemers de vrijheid om zelf keuzes te maken, het gevoel zelf aan het stuur van hun loopbaan te staan
  • Verbondenheid: houd contact, meet hoe werknemers zich voelen en houd de vinger stevig aan de pols
  • Competentie: werk op persoonlijke talenten, stimuleer en stuur bij waar nodig of mogelijk

Loslaten

Op een bepaald moment voel je dat je geen win-win meer voor elkaar kan creëren, dat het tijd is voor een nieuwe wind, dat bepaalde verwachtingen niet ingelost worden, …

Dat hoeft geen negatieve ervaring te zijn!

Geef optimaal invulling aan de periode tussen aankomst en vertrek van werknemers. Dat zorgt ervoor dat ze, zelfs na hun vertrek, als ambassadeurs voor jouw organisatie optreden. Op die manier zorgen ze mogelijks voor extra klanten, nieuwe collega’s of komen ze na enkele jaren opnieuw aan je deur kloppen om te (her)starten als medewerker.

Lees meer!

HR met effect

Smaakt naar meer? Wij helpen je op weg.

Krijg onze nieuwsbrief!