Lecot is een naam als een klok. Elke Belgische stielman kent de groothandel in bouwmaterialen voor zijn breed assortiment, advies en oplossingen op maat. Digitaal evolueerden ze mee met de lancering van hun webshop in 2019. Vandaag schakelen ze ook op vlak van personeel een niveau hoger.
HR Director Filip De Boeck: “Lecot is al 130 jaar een sterke schakel voor onze klanten, met 74 vestigingen en een 700- tal medewerkers. Allemaal trekken we, vanuit onze eigen talenten, aan de kar. De laatste jaren ondervinden we steeds meer moeilijkheden om medewerkers te vinden. Maar zoals het in ons DNA zit: we blijven niet bij de pakken zitten. Daarom hebben we onszelf als werkgever de spiegel voorgehouden onder begeleiding van HR-experten. We gingen aan de slag om van Lecot een nog betere werkgever te maken.”
Kantelmoment
“Wie zijn we als werkgever? Hoe kennen de mensen ons? Wat maakt ons nu relevant voor kandidaten? Het zijn maar enkele van de vele vragen die we voorgeschoteld kregen,” vertelt Filip De Boeck. “Al snel bleek dat we nog te veel die werkgever van vroeger waren.
Onze communicatie was gericht op de klassieke loonvoorwaarden en vakantiedagen terwijl medewerkers vandaag meer zoeken dan dat. We gingen in gesprek met onze mensen en bouwden op basis hiervan samen met Effectis een sterk employer branding verhaal uit. Met succes!”
Continuïteit
“Door de nieuwe ingeslagen weg en het succes van onze rekrutering ontstond er een soort vacuüm eens de medewerkers aan boord waren. Ook daar hebben we de nodige, voor ons innovatieve, aanpassingen moeten doorvoeren. Zo hebben we twee extra externe HR-experten aangetrokken om ons intern HR-team te versterken en samen het HR-beleid verder uit te bouwen. Extra kennis en mankracht om onze mensen tevreden aan boord te houden. Die extra kennis is een enorme plus voor het bedrijf en zorgt ervoor dat we mee blijven als werkgever anno 2023,” sluit De Boeck af.