Een veelgestelde vraag zonder eenvoudig antwoord. Eigenlijk voer je al een HR-beleid uit zodra je je eerste medewerker aanneemt. Dat begint meestal met de basis: aanwerven en loonadministratie.
In het begin gebeurt dat vaak onbewust maar naarmate je meer medewerkers aanneemt, wordt het steeds crucialer om bewust met HR om te gaan.
Wanneer schakel je over naar een bewust HR-beleid?
Het vaststellen van een exact aantal medewerkers voor het hebben van een dedicated HR-manager is moeilijk. De ene benchmark zegt dat je één voltijdse HR-medewerker nodig hebt per 113 medewerkers, een andere al vanaf 74 medewerkers.
Ons advies? Begin met outsourcing.
Outsourcing geeft je de flexibiliteit om te bepalen hoeveel tijd er daadwerkelijk aan HR-activiteiten wordt besteed binnen jouw organisatie.
Merk je dat de HR-taken ongeveer één dag per week in beslag nemen? Dan zit je goed met outsourcing. Zie je dat het werk al snel richting vier dagen per week gaat, dan is het tijd om te overwegen iemand vast in dienst te nemen.
Wat omvat HR-management precies?
HR omvat een breed scala aan activiteiten:
- Verloning: correcte verloning en uitbetaling
- Rekrutering: trek het juiste talent aan en hou hen aan boord
- Opleidingen: een gestructureerd opleidingsplan opstellen en ontwikkelingsmogelijkheden aanbieden
- Juridische documenten: alle noodzakelijke juridische documenten zijn aanwezig
- Interne communicatie: bevorder open en effectieve communicatie
- Vragen van werknemers: aanspreekpunt voor allerlei vragen