Verloon jij al flexibel (genoeg)?

Het cafetariaplan - of meerkeuzeplan - is hipper dan ooit. Deze flexibele manier van verlonen, laat toe dat de werknemer zelf de loon- en arbeidsvoorwaarden samenstelt. Een beetje zoals hij of zij dat zou doen in een cafetaria met zelfbediening (Bron: Vacature).

Het aanbieden van individuele verloning- en beloningspakketten werkt als extra motivator en daarom moeten we het ook blijven onderhouden, optimaliseren en aanbieden. Maar wat is er allemaal mogelijk en hoe pak je dit als werkgever aan?

Verschillende generaties met verschillende wensen

Voor het eerst in de geschiedenis zijn 4 generaties samen actief op de werkvloer. Dat jonge starters andere prioriteiten hebben dan werknemers aan de vooravond van hun pensioen, klinkt logisch. Als werkgever dien je oog te hebben voor wat iedere leeftijdsgroep binnen het bedrijf belangrijk vindt. Medewerkers engageren zich graag voor een werkgever die aandacht heeft voor hun wensen, zonder daarin te moeten overdrijven.
Bedrijfswagens bijvoorbeeld, zijn in veel generaties gegeerd, maar steeds meer mensen geven de voorkeur aan een mobiliteitsbugdet waarmee ze kunnen kiezen voor een elektrische fiets of autodelen. Een mobiliteitsvergoeding, ook wel cash-for-car genoemd zorgt er dan weer voor dat je jouw bedrijfswagen kan inruilen voor een geldbedrag. Anderen kiezen bewust niet voor een bedrijfswagen door de te betalen Voordeel van Alle Aard (VAA). Op www.vaa-atn.be
wordt duidelijk toegelicht wat VAA nu precies betekent.
Pensioensparen en aanvullende verzekeringen worden dan weer vaker gekozen door werknemers langer in dienst.

Aanbod afstemmen op het DNA van je bedrijf

Het aanbod binnen het cafetariaplan is er beter eentje dat afgestemd is op het DNA van jouw bedrijf. Is ‘innovatie’ één van de pijlers binnen jouw bedrijf? Sta dan even stil bij het innovatieve karakter van jouw verloningsbeleid. Al gedacht aan het mobiliteitsbudget of een CAO90 bonus? Je hoeft daarenboven ook niet het volledige pakket aan te bieden om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Een juist, afgestemd aanbod is sterker omdat erover is nagedacht én het behoeftes vervuld van jouw medewerkers.

Hetzelfde met ‘duurzaamheid’, bied je dan ook bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget aan? Heb je gedacht aan het mobiliteitsbudget of eco-cheques? 
Stilstaan bij wat je waarden zijn als werkgever en jouw verloningsplan daarop afstemmen, is de sterkte van deze tijd. Als werkgever zijn we bezig met ‘Social Responsability’, daar hechten sollicitanten in hun zoektocht steeds meer belang aan. Is mijn toekomstige werkgever bezig met bijvoorbeeld duurzaamheid, is er oog voor een goede work-lifebalance? Allemaal zaken die belangrijk zijn als je start met de opmaak, de herevaluatie van jouw cafetariaplan.

Meest gekozen voordelen

Het cafetariaplan samenstellen, is sowieso een hele klus. Waar liggen de behoeften van jouw medewerkers? Wat is fiscaal aantrekkelijk? Allemaal belangrijke informatie die je nodig hebt als je wil starten!
In 2018 ziet de top 10 voor meest gekozen voordelen er zo uit (Bron: Jobat – loonwijzer):

  1. Maaltijdcheques
    73% van de werkende Belgen ontvangt iedere maand maaltijdcheques en is hier heel tevreden mee. In België is het op dit moment het meest populaire extralegale voordeel. Het is voor de werkgever een fiscaal interessant voordeel en voor de medewerkers een netto extra inkomen.
  2. Hospitalisatieverzekering
    58% kan rekenen op een hospitalisatieverzekering volledig of deels betaald door de werkgever. Vooral bij grote organisaties is dit voordeel bijna ‘standaard’, bij kleinere bedrijven wordt dit minder snel aangeboden.
  3. Groepsverzekering
    Een groepsverzekering wordt aangeboden om aan extra pensioensparen te doen. Bijna de helft van de Belgische bedrijven biedt dit aan. 
  4. Ecocheques
    Populairder dan ooit zijn de ecocheques. 45% van de werkgevers biedt dit fiscaal vriendelijke extralegaal voordeel aan.
  5. GSM + Abonnement
    Een GSM + abonnement stijgt in aantrekkelijkheid bij de werknemers. 39% kan ervan genieten.
  6. Laptop
    Wat voor veel werknemers vanzelfsprekend blijkt, is de laptop. Vandaag krijgt 38% van de werknemers er één ter beschikking.
  7. Terugbetaling woon-werkverkeer
    Er is een grote opmars bezig van het mobiliteitsbudget, de bedrijfsfietsen, ed. waardoor dit voordeel aan populariteit verliest.
  8. Mogelijkheid tot thuiswerken
    De grootste stijger dit jaar! Het gaat niet meteen om een financieel voordeel, maar de aandacht voor de gekende work-life balance wordt steeds belangrijker in de keuze voor een werkgever.
  9. Bedrijfswagen met tankkaart
    29% van de Belgen heeft er één, al wordt dit voordeel minder interessant.
  10. Onkostenvergoeding
    Dit is een klassiek voordeel dat gebruikt worde om kosten, eigen aan het werk te vergoeden. Denk aan internetgebruik thuis, parkingkosten en restaurantkosten.

Wat brengt de toekomst?

De wetgeving is in constante beweging waardoor het éne voordeel interessanter wordt dan het andere. RSZ-bijdragen voor de bedrijfsfiets vielen in 2018 volledig weg, waardoor dit voordeel waarschijnlijk aan populariteit zal winnen. 

Bedrijven worden creatiever en luisteren steeds meer naar de wensen van hun werknemers. Het belang van een flexibel verloningspakket groeit en sollicitanten nemen dit ook vaker mee in het maken van hun beslissing.

Wil je graag je verloningsbeleid onder de loep nemen en personaliseren op maat van jouw bedrijf?
Onze collega’s helpen je graag!

Op zoek naar een antwoord op je HR-vraag?
We denken heel graag met je mee.

Contacteer An