Hoe bereik je resultaat met een POP?

Het POP, persoonlijk ontwikkelingsplan, is een vaak gehoorde term binnen organisaties. Toch blijkt een goede toepassing in de praktijk niet altijd evident te zijn.

Nochtans draagt een persoonlijk ontwikkelingsplan bij tot de inzetbaarheid en motivatie van de medewerker. Wie het gevoel heeft dat hij kan groeien en ontwikkelen, blijft vaak langer bij zijn werkgever en is meer geëngageerd en betrokken.

Enkele tips voor een geslaagd persoonlijk ontwikkelingsplan

Focus niet alleen op de werkpunten, maar betrek ook de talenten en kwaliteiten van de medewerker in het plan. Je bereikt vaak meer door iemand te versterken op zijn talenten dan door de werkpunten trachten te verbeteren. In het beste geval kan je de werkpunten ombuigen naar middelmatige punten, maar echte talenten zullen het wellicht niet worden. Als je daarentegen inzet op de sterke punten, kan je wel tot toptalenten komen!

Houd het aantal werkpunten beperkt: het is beter om gericht te werken aan twee of drie punten dan een lange waslijst op te maken die wellicht nooit afgewerkt geraakt.

Als bedrijf voorzie je de omkadering en opvolging, maar het is de werknemer zelf die beslist aan welke punten hij wilt werken. Je kan namelijk niet iemand anders ontwikkelen, de medewerker moet het zelf doen. Motivatie en bewustwording bij de medewerker is cruciaal.

Zorg voor een ontwikkelingsgerichte leiderschapsstijl: het heeft geen zin om éénmaal per jaar een POP op te maken en voor de rest van het jaar niet meer met ontwikkeling bezig te zijn. Het is een continue proces waarin de leidinggevende een cruciale rol speelt. Feedback geven, constructief reageren op fouten, ruimte geven om te leren en te experimenteren, ontwikkelingsgesprekken voeren, motivatie aanwakkeren, … Allemaal noodzakelijke elementen in een succesvol ontwikkelingstraject!

Soms kan een objectieve meting nodig zijn om tot bewustwording te komen. Als de medewerker zijn eigen werkpunten niet inziet, heeft het geen zin om hem op opleiding te sturen. Het leereffect zal nihil zijn. De eerste voorwaarde voor succes is dat de medewerker zelf inziet waarin hij moet versterken. Tools zoals een 360°feedback of een development center kunnen daarbij helpen.

Hoe kunnen wij je daarbij helpen?

HR Facto begeleidde reeds meerdere bedrijven met trajecten waarbij POP's voor bepaalde medewerkersgroepen of zelfs voor alle medewerkers worden opgesteld. Vanuit onze ervaring met persoonlijkheids- en motivatieanalyse kunnen we de nodige tools en handvaten aanreiken om een objectief en succesvol traject aan te vatten. Onze coaching en trainingen kunnen helpen om leidinggevenden de nodige vaardigheden te geven die ze nodig hebben om van ontwikkeling een succes te maken.

Op zoek naar een antwoord op je HR-vraag?
We denken heel graag met je mee.

Contacteer An