In 2020 zal één op de drie werknemers jonger zijn dan 35 jaar. Generatie Y en Z staan te trappelen om het bedrijfsleven in te duiken. Maar is jouw organisatie klaar voor deze veeleisende jongeren? Want met flexibele werkuren en een open office alléén trek je de nieuwe generaties niet meer aan. Dit zijn de 5 tips van de experts van Effectis.

Over de verschillen tussen de generaties op de werkvloer is al veel gezegd en geschreven. Zijn alle millennials en Gen Z’ers veeleisend en snel verveeld? Vast niet, maar de maatschappelijke context waarin ze zijn opgegroeid is wel radicaal veranderd.

De veranderende sociale en economische context heeft een grote impact op de verwachtingen van jonge werknemers. Met de toenemende digitalisering, de nood aan specialisering op de arbeidsmarkt en het stijgend belang van sociaal engagement zijn de prioriteiten van de nieuwe generaties veranderd. En dat heeft ook een impact op de manier waarop zij hun carrières uitstippelen.

Wil jij het beste halen uit jouw jongere werknemers? Wil je jonge mensen aantrekken? Met deze 5 tips zet je volop in op jong talent.

1. Zet jezelf op de kaart als werkgever

Jongeren zijn op zoek naar méér dan een mooi loon en extra voorwaarden. Ze willen een klik voelen met je bedrijf. Jezelf op de kaart zetten als werkgever betekent tijd besteden aan je bedrijfsidentiteit. Wat zijn onze kernwaarden? En – belangrijk – hoe zetten we ze om in de praktijk?

Employer branding wordt dus steeds belangrijker in een competitieve arbeidsmarkt. Je bedrijfswaarden duidelijk uitwerken én erover communiceren is noodzakelijk om jonge werknemers aan te trekken.

Een voorbeeld van geslaagde employer branding zijn de legendarische hackatons van Microsoft. Op deze globale events komen jaarlijks meer dan 27000 werknemers samen om nieuwe microprojecten uit te werken. Zo stimuleert Microsoft de betrokkenheid én zet het bedrijf zijn creativiteit in de verf.


Meer over employer branding?

Lees de employer branding gids en ontdek hoe je jezelf onderscheidt als werkgever.

Lees nu

2. Leer talent herkennen en behouden

Een belangrijk onderdeel van employer branding is retentiebeleid. In een competitief bedrijfslandschap is het voor bedrijven belangrijk om het jonge talent dat ze aanwerven ook te behouden. En dat doe je niet door je jonge werknemers tien jaar lang op dezelfde stoel te laten zitten.

Jongeren willen méér. Ze willen zichzelf ontwikkelen, hun mogelijkheden ontdekken en nieuwe projecten opstarten. Carrièreplanning is een belangrijk instrument om de jobtevredenheid te vergroten. Na verloning is het dé grootste factor om bij een bedrijf te blijven.

Ons advies? Praat met jongeren over hun doelen en wensen. Zo versterk je de band tussen het bedrijf en je jonge medewerkers.

3. Denk na over je bedrijfscultuur en -structuur

Jongere generaties verzetten zich tegen autoritaire leiders en ‘nutteloze’ regels. Ze willen snel en efficiënt in team kunnen samenwerken. Tegelijkertijd hebben ze nood aan regelmatige feedback en sturing. Ze willen weten op welke manier ze kunnen groeien en hoe ze hun capaciteiten kunnen bijsturen en verfijnen.


Jongeren zijn op zoek naar méér dan een mooi loon en extra voorwaarden. Ze willen een klik voelen met je bedrijf.


Een sterk hiërarchisch gestructureerde organisatie waar weinig ruimte is voor persoonlijke groei is voor jongeren minder aantrekkelijk. Tijd om strategisch na te denken over je organisatiecultuur en -structuur, dus. Op welke manier is je bedrijf georganiseerd? Hoe komt teamwork tot stand? En welke kwaliteiten zie je sterk vertegenwoordigd bij je medewerkers?

De company match wordt voor medewerkers steeds belangrijker. Door consequent na te denken over de werking van je bedrijf leer je valkuilen te herkennen en creëer je gaandeweg een omgeving waar jongeren zich thuis voelen.

4. Investeer in digitalisering

Een computer die er vijf minuten over doet om op te starten? Samenwerkingstools die meer werk dan oplossingen creëren? Jonge generaties vertrouwen steeds meer op technologie om efficiënt samen te werken.

Als je millennials en Gen X’ers wilt aantrekken, is het tijd om keuzes te maken over technologie. Meer dan 80% van de millennials zegt bijvoorbeeld dat de technologie op kantoor een invloed heeft op hun bedrijfskeuze. Een werkplek die thuishoort in een museum ervaren ze als een groot nadeel.

Een hightech werkomgeving is dus geen optie, maar een must. Investeren in goede apparatuur betekent investeren in tevreden medewerkers. En daarbij is ook personalisatie belangrijk. Houd bij de inrichting van je digitale werkplek rekening met de behoeften en voorkeuren van je collega’s.

Meer dan 80% van de millennials zegt dat de technologie op kantoor een invloed heeft op hun bedrijfskeuze.

5. Zet in op kennismanagement

Afscheid nemen van een generatie betekent ook kennis verliezen. Nu de meeste babyboomers op het punt staan om de werkvloer te verlaten, gaat er natuurlijk heel wat ervaring de deur uit. Bij een generatiewissel is investeren in kennismanagement cruciaal. Maar hoe pak je dat aan?

Breng eerst de kennis in je organisatie in kaart en denk dan na over hoe je deze informatie efficiënt kan delen en inzetten op lange termijn. Betrek zowel zaakvoerders als hr-verantwoordelijken en teamleiders bij dit proces om een brede visie te ontwikkelen.

Strategisch kennismanagement draait zowel om teamwork als technologie. Geef oudere werknemers een coachende rol en gebruik de juiste werkplektools om informatie te centraliseren. Een intranet of een digitale samenwerkingshub zijn krachtige middelen om kennis in het hart van je organisatie te houden.

Alles begint bij een strategische visie

Bij Effectis zijn we ons goed bewust van de uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt. Getalenteerd personeel vinden is een uitdaging en goede werknemers behouden nog meer. Wil jij écht van start gaan met effectief talent management voor young potentials? Neem contact op met de experts van Effectis. Samen met jou bouwen we aan een strategische visie voor jouw hr-beleid.